Mramorované papíry – online expozice

Knihaři si sami barví různými technikami mramorované papíry, máčené, olejové či jinak zušlechtěné papíry. Používají je na potahy knižních desek a na předsádky. Každý takovýto papír je originál. Již od začátku 20. století měly autorské papíry v uměleckém zpracování knižní vazby významnou roli. Prohlédněte si tu umělecké knižní vazby, které s jejich použitím v minulém století vytvořil knihař Jenda Rajman.

Umělecká knižní vazba z roku 1957, polokožená, hnědá kozinka, vázal Jenda Rajman. Na deskách mramorovaný knihařský papír. Hřbet zdoben ozdobnými vazy, slepotiskem a zlaceným titulem. Titul: Ladislav Stehlík, Země zamyšlená, Praha 1957, nakladatelství Československý spisovatel. Rozměry: 20 x 26 x 4 cm.

Papíry mramorované na vodě (olejové nebo máčené papíry)

Materiál na mramorované papíry musí být dostatečně pevný. Při výrobě máčených papírů se v přiměřeně veliké nádobě se po vodě rozptýlí olejové nebo tiskové barvy mírně naředěné terpentýnem. Nestálá vodní hladina umožňuje vytváření abstraktních divokých vzorů. Ty se pak snímají na papír položený na hladinu. Tato technika byla v dílně Jendy Rajmana používána nejčastěji. Jak uvidíte dále, stále máme velkou plechovou nádobu, v níž papíry barvili. Pro některé zakázky v našem knihařství stále používáme původní mramorované papíry. Našli jsme i lahvičky se zbytky barev, štětce nebo dřevěné hřebeny pro vytváření vzorů na hladině. Velké formáty knihařských papírů v dílně stále ukládáme do dřevěných skříní s plochými zásuvkami, na nichž zůstaly popisy druhů papíru.

Mramorované papíry na polokožených vazbách

Ručně mramorované papíry se používaly hlavně na desky knih. Pokud zákazníci chtěli krásně svázanou knihu za přijatelnou cenu, nemusela být celokožená. Postačilo mít kožený jen hřbet, neboť tato hodně namáhaná části knihy potřebuje pevný materiál. Navíc potažení hřbetu kůží umožňovalo jeho zdobení slepotiskem či zlacením. A protože u knih srovnaných v knihovně jsou viditelné právě jen hřbety, působí i polokožené vazby reprezentativně. Pojďme se na některé podívat:

Umělecká knižní vazba z roku 1946, polokožená, zelená kozinka, na deskách autorský knihařský papír. Hřbet zdoben 5 vazy, zlacením a zlaceným titulem. Zlacená ořízka na horní straně knižního bloku. Před titulní stranou věnování autora. Na zadní předsádce razítko: “VÁZAL RAJMAN ROŽĎALOVICE 1946”. Pouzdro potažené oranžovým knihařským papírem. Titul: Jaroslav Kvapil, Motýli a vosy, Praha 1946, nakladatel Dr. Václav Tomsa. Rozměry: 14 x 20 x 2 cm.

Umělecká knižní vazba z roku 1948, polokožená, přírodní teletina, na deskách mramorovaný knihařský papír. Hřbet s ozdobnými vazy zdobenými zlacením a zlaceným titulem. Zlacená ořízka na horní straně knižního bloku. Ilustrace Pavel Šimon. Na zadní předsádce slepotiskové razítko VÁZAL JENDA RAJMAN. Titul: Jean Lebrau, Kraj, kde se stýská po stínu, Brno 1948, vydal Jan V. Pojer. Rozměry: 11 x 17 x 2 cm.

Umělecká knižní vazba z roku 1949, polokožená, červená kozinka, na deskách autorský knihařský papír. Hřbet s 5 ozdobnými vazy, slepotiskem a zlaceným titulem. Zlacená ořízka na horní straně knižního bloku. Ilustrace Karel Svolinský. Na zadní předsádce razítko: “Vázal Rajman Rožďalovice 1949”. Titul: Arthur Luther, Démon, Praha 1941, vydal Rudolf Škeřík. Rozměry: 13 x 20 x 4 cm.

Umělecká knižní vazba z roku 1952, polokožená, přírodní teletina, na deskách mramorovaný knihařský papír. Hřbet zdoben ozdobnými vazy, slepotiskem a zlaceným titulem. Zlacená ořízka na horní straně knižního bloku. Titul: Charles de Coster, Flandrské legendy, Praha 1952, nakladatelství Vyšehrad. Rozměry: 12 x 16 x 2 cm.

Mramorované papíry na celopapírových vazbách

Do autorských různě dekorovaných papírů Rajman vázal také celé knihy – takovéto papírové vazby používal spíše na drobnější knížky. Papírový potah desek může být doplněn výztuhou některých jejich částí – z důvodů ochranných i estetických. Všimněte si, že horní a dolní hrany hřbetů a desek jsou často zpevněné úzkými plátěnými pásky.

Předsádky knih z mramorovaného papíru

Autorské papíry najdeme i na předsádkách knih. Patří hlavně ke kvalitním celokoženým vazbám. V naší online expozici je uvidíte například v pamětních knihách Rajmanovy rodiny. A přímo tady máme pro vás tuto ukázku: 

Umělecká knižní vazba z roku 1938, celokožená, černá kozinka, vázal Jenda Rajman. Na přední desce zdobená ručním zlacením, hřbet s ozdobnými vazy, předsádky z autorského mramorovaného papíru. Na zadní předsádce knihařské razítko VÁZAL RAJMAN ROŽĎALOVICE. Titul: J.W.Goethe, Faust, Praha 1938, Nakladatelství Fr. Borový. Rozměry: 11 x 17 x 2 cm.

Závěrem ještě prozradíme, že kromě vlastní produkce kupoval Jenda Rajman dekorované papíry od jiných knihařů, například od Josefa Brouska z Unhoště. Ten byl jejich výrobou proslulý.

Přejděte si na další části naší online expozice.