Umělecké knižní vazby – online expozice

Umělecké knižní vazby tvoří převážnou část naší sbírky. Většinou je vytvořil významný český umělecký knihař, rožďalovický rodák a patriot Jenda Rajman. Postupně vám tu ty nejhezčí ukážeme. Online prohlídka vám umožní vidět vzácné knihy důkladněji, zblízka a ze všech stran, i uvnitř. To je ještě lepší než ve skutečné expozici, kde knihy stály nebo ležely zamčené ve skleněných vitrínách.

Umělecká knižní vazba z roku 1928, celokožená, zdobená ručním zlacením a slepotiskem na deskách včetně vnitřních okrajů a na hřbetu, ozdobné vazy. Signováno zlaceným razítkem na vnitřní straně zadních desek. Titul: J.A.Comenii, Angelus Pacis, Plzeň 1926, nakladatel Vladimír Žikeš, 70. výtisk. Rozměry: 23 x 28 x 2 cm.

Vývoj umělecké vazby

Umělecká knižní vazba je pojem, jehož význam se v průběhu staletí vyvíjel a měnil. V počátcích vzniku vázaných knih, na našem území v době románské, byla každá kniha originálním ručním výrobkem. Byla jedinečným uměleckým a řemeslným dílem – od psaní a dekorování listů až po zdobení koženého potahu desek zlatnicky, cizelérsky, či třeba drahými kameny.

Knižní vazbu posunul od originality k řadovým výrobkům nejprve rozvoj knihtisku v 15. století. V té době se také u nás začali objevovat knihaři (vazači, knihvazači). K původnímu obchodování s knihami a vazbě knih jim se společenskou potřebou přibývaly další knihařské výrobky – alba, památníky, obchodní knihy, pouzdra a kazety, pasparty. Začátkem 20. století díky se technickému pokroku rozvíjí knihařství průmyslové a klasická ruční vazba knih se od něj odděluje.

Rané práce Jendy Rajmana

Jenda Rajman začínal s povoláním knihaře právě ve dvacátých letech minulého století. České knihvazačství tou dobou zažívalo velký rozmach. Nový trend požadoval, aby vzhled vazby knihy naznačoval její obsah. Na návrzích vazeb proto často pracovali významní grafici a malíři. To zvyšovalo jak zájem o knihy v nakladatelských vazbách, tak o vazby umělecké. Jenda Rajman získával své první zkušenosti s výtvarným řešením a výzdobou desek v knihařské dílně Ludvíka Bradáče. Bradáčova dílna spolupracovala s řadou profesionálních grafiků, např. Cyrilem Boudou, Františkem Koblihou, V.H.Brunerem. Na tuto spolupráci pak Rajman navázal ve své vlastní knihařské dílně v Rožďalovicích.

Jedním z jeho prvních zajímavých uměleckých pokusů byla v roce 1914 vazba knihy „Babička“ do semiše, s textilními předsádkami. Drobnou knížku s pouzdrem dnes uvidíte ve fondech Národního muzea. Mnohem propracovanější pak je vazba knihy „Filosofie umění“. Rajman ji vytvořil podle vlastního návrhu již v roce 1915, v mistrovském kurzu, pod vedením profesora Kysely.

Umělecká knižní vazba z roku 1915, celokožená, tmavočervená teletina. Přední i zadní desky a hřbet zdobeny po celé ploše zlacením a slepotiskem, 5 nepravých vazů, zlacený titul na hřbetě. Hrany desek a vnitřní okraje desek zdobeny slepotiskem. Titul: Hippolite Taine, Filosofie umění, Praha 1913, nakladatel Josef Pelcl. Rozměry: 13 x 19 x 3 cm.

 

Umělecké knižní vazby z období první republiky

Uměleckých vazeb z Rajmanova nejplodnějšího období opatrujeme mnoho. K nejzajímavějším patří kniha „Česno“, kde pro zdobení desek umělec použil převážně kombinaci dvou zrcadlově obrácených trojúhelníkových knihařských tlačítek.

Umělecká knižní vazba z roku 1928, celokožená ze žluté kůže. Přední i zadní desky zdobeny zlacením, hřbet zdoben zlacením a slepotiskem, vnitřní okraje desek slepotiskovou linkou. Ozdobně provedené vazy na hřbetě. Signováno zlaceným razítkem na vnitřním okraji zadní desky. Titul: Jakub Deml, Česno, Tasov 1924, vydala Pavla Kytlicová. Rozměry: 15 x 21 x 2 cm.

 

Umělecké knižní vazby z období 2. světové války a pozdější

Složitá doba umělecké vazbě knih nepřála. Jenda Rajman se ve své tvorbě obracel hodně k rodině a přátelům. V roce 1951 tak vytvořil krásnou koženou vazbu pro pamětní knihu “Druhá kniha přátel a hostí u Rajmanů”, která navazovala na první pamětní „Knihu hostů a přátel u Rajmanů“, svázanou Antonínem Tvrdým v roce 1941. Jedná se o rukopisná díla, jejichž autory a ilustrátory byli sami návštěvníci. Ukázky si prohlédněte v článku “Pamětní knihy Rajmanovy rodiny” a také na záložce “Muzeum”.  Tam se dozvíte více o naší snaze uměleckou vazbu knih prezentovat a o Nadačním fondu Jendy Rajmana.

Poválečné období znamenalo postupné ořezávání Rajmanovy knihařské dílny. Uznáním jeho kvalit bylo přijetí do Svazu výtvarných umělců. Díky tomu mohl ve skromných poměrech pokračovat ve svém milovaném knihvazačství. V pozdějším věku si mohl k malému důchodu přivydělávat tvorbou bibliofilií pro zákazníky, kteří jej stále uznávali.

Umělecká knižní vazba z roku 1958, polokožená, na deskách mramorovaný knihařský papír. Hřbet zdoben ozdobnými vazy, slepotiskem a zlaceným titulem. Na zadní předsádce slepotiskové razítko “VÁZAL JENDA RAJMAN”. Titul: Xaver Růžička, Bouře nad Karašahrem, Kladno 1958, nakladatel Josef Cipra. Rozměry: 19 x 26 x 4 cm.

Přejděte si na další části naší online expozice.